بررسی فقهی تأثیر طهارت و خباثت تغذیه در تربیت اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

استادیار گروه فقه خانواده، مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، جامعه‌المصطفی العالمیه، قم، ایران.

چکیده

اسلام کامل‌ترین دین آسمانی است که درکنار توجه به مسائل مهمی مانند نقش وراثت، محیط، فطرت و اراده در تربیت تأکید ویژه‌ای بر تأثیر نقش تغذیه و خوراک نیز دارد. تغذیه هم در بعد فردی و هم در بعد اجتماعی و امنیت غذایی جامعه اسلامی آثار تربیتی ملموسی دارد. تغذیه و خوراک نقش‌ بسزایی در تکوین نفس انسان و قوای ادراکی او ایفا می‌کند. عمده پژوهش‌های موجود در زمینه تغذیه و ارتباط آن با تربیت به مسائلی مانند کسب روزی حلال یا مباحث کلی حلیت غذا پرداخته‌اند. محدود بودن زاویه نگاه پژوهشگران به این موضوع، محقق را بر آن داشت تا ابعاد مختلف نقش طعام در تربیت را با نگرشی جامع مورد توجه قرار دهد. این نگرش جامع مشتمل بر عوامل ذاتی مانند طهارت و خباثت ذاتی طعام (احکام اطعمه و اشربه در فقه) و عوامل عارضی مانند عوامل جانبی و محیطی است. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و بهره‌گیری از منابع فقهی و استناد به آیات و روایات بدین نتایج دست یافته است که تأثیر طهارت ذاتی اغذیه و رعایت عوامل عارضی طهارت تغذیه، موجبات تأثیر و تأثر میان جسم و جان را فراهم کرده و در تربیت فرد و جامعه مؤثر است. بنابراین، بازگشت به سبک زندگی اسلامی و تغذیه مبتنی بر مبانی فقهی ضروری است.
 

کلیدواژه‌ها


  1. ابن بابویه، علی‌بن حسین (1378). عیون اخبار الرضا. تهران: نقش جهان.
  2. امینی، علیرضا.، و آیتی، سید محمدرضا (1392). تحریر الروضه فی شرح المعه. تهران: مؤسسه فرهنگی طه.
  3. انجمن آموزش مصرف‌کنندگان غذاهای ژنتیکی نیوزیلند (1384). سیزده ادعای مهندسی ژنتیک و پاسخ آنها. نشریه سیاحت غرب، 21، 120-125.
  4. بسطام، عبدالله.، و بسطام، حسین (1411هـ.ق). طب الائمه. قم: دار‌‌الشریف الرضی.
  5. بهبهانی، وحید (1415). فوائد الحائریه. قم: مجمع الفکر الاسلامی.
  6. بی‌نام (بی‌تا). کسب حلال. مشاهده شده در: https: //article.tebyan.net/UserArticle/AmpShow/824956
  7. توانا، امین (1399). اهمیت تغذیه در فرآیند تربیت. https: //rasekhoon. net
  8. جوادی زاویه، سیده معصومه (1393). کسب روزی حلال. قم: پژوهشکده باقرالعلوم.
  9. ذهنی تهرانی، سید محمدجواد (1373). ترجمه و شرح اللعمه الدمشقیه (شهید اول) محمد‌بن مکى‌. قم: وجدانی.
  10. سبحانی، جعفر (1405هـ.ق). تهذیب الاصول. قم: مؤسسه النشر الاسلامی.
  11. شهگلی، امیرحسین (1395). زندگی سالم. تهران: انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع).
  12. شیخ صدوق، محمد‌بن علی‌بن بابویه (1377). معانی الاخبار. تهران: دار‌‌الکتب الاسلامیه.
  13. ضیایی‌فر، سعید (1397). جایگاه مبانی کلامی در اجتهاد. تهران: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
  14. علامه حلی، خواجه نصیرالدین (1399). کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد. بیروت: مؤسسه الاعلمی.
  15. غزالی، امام محمد (1393). احیاء علوم‌ الدین. تهران: فردوس.
  16. قرائتی، محسن (1383). تفسیر نور. تهران: مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن.
  17. قمی، عباس (1344). سفینه البحار و مدینه الحکم و الآثار مع تطبیق النصوص الوارده فیها علی بحار الأنوار. قم: دار‌الاسوه.
  18. کلینی، محمد‌بن یعقوب (1407هـ.ق). الکافی. تهران: دار‌‌الکتب الاسلامیه.
  19. متقی هندی، علی‌بن حسام (1419هـ.ق). کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال. بیروت: دار‌‌الکتب العلمیه.
  20. مجلسی، محمدباقر (1403هـ.ق). بحار الأنوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار. بیروت: مؤسسه الوفاء.
  21. مسعودی، علی‌بن حسین (1409هـ.ق). مروج الذهب و معادن الجوهر. قم: مؤسسه دار‌‌الهجره.
  22. مطهری، مرتضی (1391). مجموعه آثار شهید مطهری (حکمت‌ها و اندرزها، فلسفه اخلاق، تعلیم و تربیت در اسلام، حکمت عملی). تهران: انتشارات صدرا.
  23. مکارم شیرازی، ناصر (1353). تفسیر نمونه. تهران: دار‌‌الکتب الاسلامیه.
  24. موسوی خمینی، روح‌الله (1378). صحیفه امام خمینی. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
  25. وحید بهبهانی، محمدباقر (1310). رساله عملیه متأجر وحید بهبهانی. قم: کارخانه کربلایی محمدحسین.